Ace & Tate

Ace & Tate is een Nederlands brillenmerk. Zij werd in 2013 opgericht door ondernemer Mark de Lange in Amsterdam. Met zijn eigen brillenmerk wilde Mark de Lange het gat dichten tussen de grote ketens waar de brillen vaak een saai montuur hebben en van slechte kwaliteit zijn, en de luxe opticiens waar monturen van hoge kwaliteit maar vaak ook aan de prijzige kant zijn.
Tijdens de opstartfase kon men alleen de monturen via de website van Ace & Tate bestellen, maar later ging zij ook de samenwerking aan met warenhuis De Bijenkorf. Hier opende Ace & Tate in zeven van de grootste filialen haar eigen pop-up stores. Tegenwoordig heeft zij haar eigen filialen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en zelfs Berlijn. Van tijd tot tijd heeft zij ook tijdelijke pop-up stores in andere grote (internationale) steden.

Een bril is een fashion item

Normaliter koopt men een bril en draagt deze jarenlang dag in dag uit, omdat men meestal maar één bril heeft. Ace & Tate gelooft dat een bril veel meer is dan alleen een instrument om beter mee te kunnen zien. Zij ziet de bril als een fashion item. Daarom is het doel van Ace & Tate om het voor iedereen mogelijk te maken om niet alleen vaak van kleding te kunnen wisselen, maar ook van bril. Om dit te kunnen verwerkelijken ontwerpt Ace & Tate modieuze en kwalitatieve brillen tegen een schappelijke prijs. Bij Ace & Tate kosten alle modellen dan ook slechts € 98,- inclusief glazen. Het lukt Ace & Tate om zo’n lage prijs te hanteren doordat zij haar eigen monturen ontwerpt, produceert en vervolgens verkoopt via haar website en (pop-up) winkels. Hierdoor vallen vele schakels in het proces weg, die bij andere opticiens er juist voor zorgen dat de prijzen een stuk hoger liggen.

Creative Fund

Bij elke aankoop van een bril gaat er een deel van het aankoopbedrag naar Ace & Tate’s ‘Creative Fund’. Dit is een speciaal fonds dat startende individuele kunstenaars en kunstenaarscollectieven ondersteunt. De reden dat Ace & Tate dit Creative Fund heeft opgestart, is omdat zij tijdens haar start-up periode ook veel steun heeft gehad uit de creatieve gemeenschap. Op deze manier probeert zij weer terug te geven. Elke kunstenaar kan zich in principe aanmelden voor het fonds, waarbij het dan ook niet uitmaakt in wat voor kunstdiscipline hij of zij actief is. Alle aanmeldingen worden daarna bekeken door het creatieve bestuur, bestaande uit professionals uit Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.