z-works

Z-Works is gespecialiseerd in het creëren van videocontent voor de Nederlandse televisie. Hun videocontent wordt uitgezonden op de commerciële televisiezenders, zoals RTL 4, RTL 7, RTL Z en SBS6.

How it’s done

Z-Works is opgericht in 2017 door drie vrienden; Nick, Jelle en Dennis. Alle drie werkten al als programmamakers, toen ze samen besloten een contentmanagementbureau op te zetten. Ze begonnen met het format ‘How it’s done’ op RTL Z. Dennis: “Eigenlijk was het meteen een succes, dat kwam mede door ons scherpe tarief.” De aanpak van de jongens van Z-Works in combinatie met de scherpe prijs sloeg aan; binnen drie jaar groeit het bedrijf uit tot 65 fte. Daarnaast is er een aparte productieafdeling gecreëerd, waardoor het gehele proces in eigen beheer kan worden gerealiseerd. Naast items voor de televisie creëert Z-Works ook professionele bedrijfsfilms, dronevideo’s, radiocommercials en promotievideo’s.

Werkwijze

Wanneer een klant kiest voor een televisie-item in een van de programma’s die Z-Works produceert, wordt er een overeenkomst aangegaan. Vervolgens wordt er een memo gemaakt voor de productieafdeling die op hun beurt weer contact opnemen om de onderwerpen te bespreken. Het plan voor het video-item wordt in overleg met de klant opgesteld. “De klant kan zelf aangeven welke punten zij interessant vinden. Wij hebben hierin slechts een adviserende rol. We hebben namelijk ook te maken met de richtlijnen van de zender en hun doelgroep.” Vervolgens wordt het script opgesteld door redactie en belt de planning om een afspraak te maken om te gaan filmen. Er wordt een afspraak op locatie gemaakt van ongeveer tweeënhalf uur. Uiteindelijk worden de opnames bewerkt en gemonteerd en wordt het concept toegestuurd naar de klant. Na view en review en akkoord van de klant, wordt het item naar de zender gestuurd om het uit te zenden. Ook ontvangt de klant de video en kunnen ze deze plaatsen op sociale media of bijvoorbeeld hun website.”

Toekomstvisie

Op dit moment werken er 65 fte bij Z-Works. Het doel is om door te groeien zodat de opgestelde doelen behaald kunnen worden. Daarnaast heeft het bedrijf ook internationale plannen. Op dit moment wordt er alleen nog samengewerkt met Nederlandse bedrijven, maar België en Duitsland staan ook op de planning. We zouden het leuk vinden een nieuwe markt aan te boren. België en Duitsland zijn beide groot in transport en logistiek, daar kunnen we een mooie uitzending over maken. Ook is het doel om andere soorten programma’s te maken. Nu bestaat een uitzending vooral uit achter items met centrale presentatie. Het streven is om meer een inhoudelijk verhaal te produceren met branded content.

Marketingportfolio uitbreiden

Z-Works heeft meer ambities, namelijk het portfolio uitbreiden door diverse contentsoorten aan te bieden. Bijvoorbeeld marketingbegeleiding voor mkb’ers. Dus niet per se videocontent bedoeld voor televisie, maar ook marketingvideo’s die elders gebruikt kunnen worden. Ook is Z-Works bezig om online docusoaps en business programma’s te produceren welke kunnen fungeren als aanjager voor business events. “We hebben natuurlijk een hele productieafdeling tot onze beschikking die meer kan dan alleen tweeminuten-items maken.”