Over Albert Heijn

Albert Heijn is één van de grootste supermarktketens van Nederland. Momenteel maakt zij onderdeel uit van het grote Ahold-concern. Naast haar bijna 1.000 winkels in Nederland, heeft zij tevens winkels in België, Duitsland en op Curaçao. Binnen de supermarktketen heeft Albert Heijn verschillende formules. In aanvulling op haar ‘reguliere’ filialen heeft zij onder andere de zogenaamde XL-winkels, waarbij de winkels extra groot zijn en tevens een groot aanbod non-food artikelen heeft. Welbekend zijn ook de AH to go filialen, die veelal op stations en in stadscentra te vinden zijn. Tenslotte heeft Albert Heijn ook een online winkel met een thuisbezorgservice.

Ontstaansgeschiedenis van Albert Heijn: revolutionair

De supermarktketen Albert Heijn begon als een klein kruidenierswinkeltje in Oostzaan toen Albert Heijn, wiens naam de keten nu draagt, in 1887 de winkel overnam van zijn vader. De jonge Albert Heijn was een ondernemer pur sang en begon al snel met het uitbreiden van het assortiment van de winkel en opende steeds meer filialen in de omgeving.
Albert Heijn bracht een ware revolutie teweeg binnen de kruidenierswereld toen de winkelketen in 1952 haar eerste ‘zelfbedieningszaak’ opende. Voorheen was het gebruikelijk dat de klant werd bediend en niet zelf de boodschappen hoefde te pakken. Met haar zelfbedieningszaak kon men, zoals dat nu de normaalste zaak van de wereld is, zelf langs de schappen lopen en boodschappen doen. Sindsdien is Albert Heijn steeds meer blijven uitbreiden door meer winkels te openen en andere supermarktketens over te nemen.

Assortiment

Naast de welbekende A-merken heeft Albert Heijn ook een breed scala aan eigen merken in haar assortiment. Allereerst het AH Huismerk, met dit merk probeert zij de kwaliteit van de A-merken te evenaren, maar voor een scherpere prijs. Daartegenover heeft zij tevens het AH Excellent-merk in haar assortiment. Dit merk staat juist voor excellente kwaliteit en luxe, en is geïnspireerd op het assortiment wat alleen delicatessenwinkels normaliter hebben. Doordat Albert Heijn het van groot belang vindt dat biologische producten betaalbaar zijn voor iedereen, heeft zij ook haar eigen biologische merk. Tenslotte heeft Albert Heijn ook een budgetmerk, waarbij zij alledaagse producten tegen een scherpe prijs aanbiedt.

Allerhande

De Allerhande is het maandelijkse blad van de Albert Heijn en bestaat zelfs al sinds 1956. In de Allerhande worden nieuwe producten geïntroduceerd aan de lezer en staat verder boordevol recepten. Daarnaast staan er ook vele tips en tricks voor in de keuken in. De Allerhande is al meerdere malen de samenwerking aangegaan met de beroemde chefkok Jamie Oliver.