Over HEMA

De HEMA, is een Nederlandse winkelketen van woonwarenhuizen die al jaren niet meer uit het straatbeeld van de Nederlandse winkelstraten is te slaan. De winkelketen is een plek waar men terecht kan voor producten zoals ondergoed, sokken, kleding, handdoeken, woonaccessoires, make-up, speelgoed en nog veel meer. Ook het assortiment in cadeauartikelen is over de laatste jaren sterk uitgebreid. Tevens is de fotoservice een dienst waar veelvuldig van gebruik wordt gemaakt en al jaren onmisbaar is. De grotere filialen zijn tevens uitgerust met een restaurant waar men voor een lage prijs een maaltijd of broodje kan eten.
Inmiddels heeft de HEMA ruim 700 filialen in niet alleen Nederland, maar ook België (sinds 1984), Duitsland (sinds 2002), Luxemburg (sinds 2006), Frankrijk (sinds 2009), het Verenigd Koninkrijk (sinds 2014) en Spanje (tevens in 2014).

Geschiedenis

Bij haar oprichting in 1926 stond HEMA voor een afkorting van Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. De eerste filialen openden dan ook vanzelfsprekend in Amsterdam. Destijds hanteerde de HEMA slechts eenheidsprijzen van bijvoorbeeld 25 en 50 cent voor haar producten. Het assortiment was simpel en van elk product was maar één soort. Lange tijd werd de HEMA dan ook gezien als een winkel voor de lagere sociaaleconomische klassen binnen de maatschappij en wilden de wat meer welvarende Nederlanders absoluut niet worden gezien in een HEMA. Normaliter waren warenhuizen vooral gericht op deze rijkere klasse en de HEMA was de eerste die zich juist op de lagere klassen richtte.
In de jaren ’50 liet HEMA het model met de eenheidsprijzen vallen en werd het assortiment sterk uitgebreid zodat het ook een steeds bredere doelgroep begon aan te spreken. Ook introduceerde HEMA in 1958 het franchisesysteem bij haar filialen en dit wordt tegenwoordig nog steeds zo gehanteerd.
Sinds de jaren ’90 probeert de winkelketen haar eigen stijl aan te meten door gebruik te maken van bepaalde kleuren, vormen en designs. Voor het kinderassortiment zijn de producten met Jip & Janneke inmiddels kenmerkend voor HEMA.

‘Echt HEMA’

‘Echt HEMA’ is de leus die dagelijks door de HEMA winkels te horen is. Van meet af aan waren duidelijkheid, betrouwbaarheid, toegankelijkheid en optimisme al een paar van de kernwaarden van de HEMA. Tot op de dag van vandaag is dit nog altijd onveranderd gebleven en zijn de producten ook ‘Echt HEMA’. In principe worden alle producten zelf ontworpen en geproduceerd, hierdoor ligt de kwaliteit hoog, maar blijven de producten een toegankelijke prijs houden.