Mollie is een Nederlandse betaalservice provider die ervoor zorgt dat men gemakkelijk betalingen kan ontvangen doormiddel van SEPA-overboeking. Dit is mogelijk vanuit maar liefst 34 landen. Adriaan Mol richtte het bedrijf in 2014 op.
“Betalingen en financiële oplossingen vereenvoudigd voor elk bedrijf” is wat Mollie aanbiedt. Waar consumenten producten en diensten vooraf betalen, wordt er bij B2B vaak achteraf gefactureerd. Vaker dan gewenst zijn bedrijven daarom veel tijd kwijt met het incasseren van facturen. Met Mollie wordt dit proces vereenvoudigd waardoor een bedrijf zich kan focussen op hetgeen waar het goed in is.
Pionier
Vandaag de dag kan Mollie als een pionier in de financiële sector beschouwd worden. Het is één van de snelst groeiende fintechs van Europa. Zo groeide de omzet van het bedrijf in 2023 met maar liefst 36% en maken er meer dan 200.000 bedrijven gebruik van de dienstverlening. Het bedrijf is gemotiveerd om producten te blijven ontwikkelen die de financiële dienstverlening vereenvoudigen voor ieder bedrijf.
Het doel van Mollie is het aanbieden van een moeiteloze betaling; een naadloze check-out met verschillende betaalopties. Deze moeten snel zijn in gebruik, flexibel en sterk in beveiliging zijn. Dit alles wordt weergeven in één geavanceerd dashboard en een functionele app, zodat het overzicht makkelijk gewaarborgd kan blijven. Hierdoor geeft Mollie hun klanten handvatten die nodig zijn om te groeien zonder dat er minimum kosten of een Lock-in contract aan zijn verbonden.
Betrouwbare partner
Mollie wil zich niet enkel profileren als aanbieder van financiële dienstverlening. Ze willen vooral als een betrouwbare partner gezien worden voor ambitieuze bedrijven; bedrijven die op weg zijn naar succes en innovatieve werkzaamheden hebben. Daarnaast handelt Mollie respectvol met al hun klanten, partners en mensen en zijn ze trots op het bedrijf.
Adriaan Mol
Op twintigjarige leeftijd is Adriaan Mol, de oprichter van Mollie, Mollie gestart. In die tijd was het bedrijf voornamelijk bezig met het verkopen van sms’jes aan zakelijke klanten. Vervolgens begon hij met het verzorgen van microbetalingen die gebruikt worden voor online gaming en ringtones.
Echter, toen in 2005 iDEAL werd geïntroduceerd, zag Adriaan Mol de kans om ook simpele en goedkope betaalmethodes aan te bieden. Zo besloot Mol de handen in een te slaan met ABN AMRO en een software implementatie voor de universele betaalmethode iDEAL te creëren.
In 2011 begon Adriaan Mol zich meer te richten op het betaalverkeer en de sms-en telecomdiensten apart en ontstond Bird (voorheen MessageBird red.). Mollie werd afgesplitst en ging zich volledig richten op vereenvoudigen van betalingsverkeer. Dit resulteerde in veel groei voor het bedrijf. Adriaan Mol stelde in 2012 een raad van bestuur aan waardoor hij zich zelf meer kon richten op de strategie, ontwikkeling en vernieuwing van het bedrijf. Sinds 2023 is Koen Köppen CEO van Mollie.