Wakuli - eerlijke koffie

Een kop koffie lijkt misschien iets alledaags. Voor veel mensen is het iets om waarmee de dag rustig begint. Maar achter dat kopje gaat een wereld schuil van harde arbeid, lange ketens en ongelijke verdeling. Toen Menno Simons en Gijs van de Wier dat van dichtbij zagen, besloten ze het anders te doen. Zo ontstond Wakuli, een jong koffiebedrijf dat de koffieketen letterlijk en figuurlijk wakker wil schudden.

Van koffiereis naar koffievisie

Voordat Wakuli bestond, werkten Menno Simons en Gijs van de Wier beiden in de koffie-industrie. Ze reisden naar plantages, spraken met boeren en zagen het contrast tussen de luxe koffiecultuur in Europa en de lage inkomens aan de bron. “Boeren werken keihard, maar verdienen vaak nog geen leefbaar loon,” vertelt Menno Simons. “Terwijl wij hier vier euro voor een cappuccino betalen.”

Dat wrange verschil vormde het startpunt. De twee besloten de tussenhandel uit de keten te halen en directe relaties met boeren op te bouwen. Geen opkoop via veilingen, geen ondoorzichtige marges, maar een eerlijke prijs en directe inkoop.

Direct trade, vers gebrand

In 2018 werd Wakuli officieel geboren. De naam is afgeleid van het Swahili-woord wakulima, wat “boeren” betekent. Het bedrijf koopt rechtstreeks in bij kleine koffieboeren in onder andere Tanzania, Ethiopië, Colombia en Peru.

De bonen worden vervolgens vers in Nederland gebrand, en daarna via een abonnement aan huis bezorgd. Geen wekenlange opslag of transport, maar versgebrande koffie die binnen enkele dagen in je brievenbus ligt.

Die versheid proef je, maar het echte verschil zit in wat er achter de smaak schuilgaat. Boeren ontvangen bij Wakuli meer dan 2x de prijs van wat ze op de wereldmarkt zouden krijgen. Zo kunnen ze investeren in hun land, hun gezinnen en hun toekomst.

Duurzaamheid met realisme

Wakuli wil de koffieketen eerlijker maken, maar doet dat zonder vinger te wijzen. Het merk richt zich niet alleen op idealisten, maar ook op de dagelijkse koffiedrinker die gewoon een goede kop koffie wil zónder dat het ten koste gaat van anderen.

De verpakkingen van Wakuli zijn duurzaam, de branderij draait op groene energie, en transport wordt zoveel mogelijk geoptimaliseerd om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Toch blijft de kern eenvoudig: transparantie en verbinding. Je weet als klant precies waar je koffie vandaan komt, wie hem heeft verbouwd en wat diegene ervoor heeft gekregen.

Een nieuw soort koffiecultuur

Wat begon als een ambitieus idee in een klein Amsterdams kantoor, groeide uit tot een beweging die duizenden koffiedrinkers met hun boeren verbindt. Inmiddels levert Wakuli aan huishoudens, kantoren en horeca door heel Nederland. Allemaal mensen en bedrijven die bewust willen kiezen voor koffie met een verhaal.

“Wij willen dat koffie weer voelt zoals het bedoeld is,” zegt Gijs van de Wier. “Iets wat verbindt, wat respect uitstraalt voor de mensen die het maken. Geen marketingbelofte, maar echte verandering. Kopje voor kopje.”

Wakuli laat zien dat idealisme en ondernemerschap prima samen kunnen gaan. Dat een eerlijkere wereld niet begint met een revolutie, maar met iets eenvoudigs: een slok goede koffie, gezet met aandacht.