Mammoet is een Nederlands bedrijf dat is gespecialiseerd in transport, berging en hijswerk. Zij is wereldwijd actief en is inmiddels een gevestigde naam dankzij haar vele jaren aan ervaring, kennis en gebruik van geavanceerde apparatuur. Daarnaast is zij één van de grote spelers op het gebied van zeevaart, weg- en waterbouw, elektriciteitsopwekking, offshore en petrochemie.
Het hoofdkantoor van Mammoet is gevestigd in Schiedam. Haar kantoorgebouw is zeer bijzonder en draagt de naam ‘De Bolder’. Het gebouw is volledig gebouwd in Zwijndrecht en werd daarna via een drijvend platform naar Schiedam vervoerd waar het als het ware gewoon werd ‘neergezet’. Het gebouw won in 2002 de Nationale Staalprijs voor haar ontwerp.

Geschiedenis

Mammoet is ontstaan uit meerdere Nederlandse bedrijven. Het begon bij de oprichting van transportbedrijf (scheepvaart) Gebroeders Goedkoop in 1807. In 1971 fuseerde zij met Van Wezel, een bedrijf dat gespecialiseerd was in hijskranen en zwaar transport. Na de fusie ging het bedrijf verder als Mammoet Transport. In 1972 nam Mammoet Transport Stoof Bedra over, een bedrijf dat zich tevens specialiseerde in hijswerk en transport. In 1973 werd Mammoet een dochteronderneming van de KNSM (Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij), waarna zij haar naam veranderde in slechts ‘Mammoet’. Na elf jaar, in 1981, werd de KNSM en dus ook Mammoet overgenomen door scheepvaartmaatschappij Nedlloyd. In 2001 werd Mammoet echter overgenomen door Van Seumeren, een Nederlands kraanbedrijf.
Sinds 2006 was 75 procent van haar aandelen in handen van SHV, een Nederlands bedrijf dat meerdere bedrijven onder zich heeft. De resterende 25 procent van de aandelen bleef van Van Seumeren. In 2011 werden echter ook alle resterende aandelen van Mammoet eigendom van SHV.

Berging van de Koersk

Mammoet kreeg naam en faam omdat zij in 2001 betrokken was samen met Smit Internationale voor het bergen van de Koersk. Dit was een Russische onderzeeboot die op de Barentszzee was gezonken in 2000 vanwege complicaties aan boord. Het lukte Mammoet door middel van nieuwe technieken (die zij zelf ook nog nooit had gebruikt) om de Koersk vanaf de bodem van de Barentszzee te hijsen. Daarna werd het bedrijf met lof onthaald door de Russen. In 2011 werd er zelfs een documentaire uitgebracht over deze operatie, waarin alle betrokkenen werden geïnterviewd over hoe het proces van deze operatie verliep vanaf het moment dat Mammoet de opdracht kreeg tot aan het daadwerkelijke moment waarop de Koersk geborgen werd.