Spingaren

Restaurant Spingaren is een restaurant en proeflokaal waar gasten kunnen genieten van gedroogd, gerookt en gekookt vlees. Spingaren is gevestigd aan de Herengracht in Amsterdam.

Menukaart

De specialiteit van Spingaren ligt bij verschillende soorten huisgemaakte charcuterie, zoals New York Style pastrami, droge worst en pancetta van Iberico, maar ook charcuterie van groenten en vis. Op de menukaart staan vleeshouwersgerechten, zoals biefstuk van Blonde d’Aquitaine van Boer Wouter en verrassende vegetarische en veganistische gerechten. Daarnaast is er een ruime keuze in dranken. Er is een bierkaart waarop meerdere landen en brouwerijen zijn vertegenwoordigd en tien verschillende bieren op de tap, een wijnkaart met verschillende wijnen passend bij de gerechten en een cocktailkaart waarbij er ook een ruime keuze is in Gin Tonics.

Ontstaansgeschiedenis

In 2016 ontstond er bij eigenaar Jan Burgmans en zijn chef-kok het idee om zich te verdiepen in het zelf maken van charcuterie. Met hun horeca- en koksachtergrond begonnen ze met het maken van charcuterie. Na verschillende workshops te hebben gevolgd en veel te hebben geëxperimenteerd hadden ze in het begin van 2017 hun eerste eigen charcuterie-product: Spingaren Pastrami. Toen volgden ook verschillende vegetarische en vis-charcuterie. Ze lanceerden hun eigen producten op de markt en het openen van hun eigen charcuteriezaak was een logisch gevolg. In september 2017 opende restaurant Spingaren aan de Herengracht in Amsterdam.
Inmiddels heeft Spingaren twintig medewerkers in dienst en is het internationaal bekend; het restaurant trekt veel toeristen. Na vier maanden te zijn geopend, sleepten ze zelfs al hun eerste prijs binnen: de Horeca Innovation Award voor hun reserveringssysteem waarbij de klant zijn eigen korting kiest; een hogere korting op rustige avonden en een lagere korting op drukke avonden.

Toekomstvisie

Restaurant Spingaren blijft zijn eigen producten ontwikkelen en wil zich daarmee ook onderscheiden. Het restaurant is nu een jaar geopend en het doel is om de aankomende twee jaar 300 tot 400 procent te groeien. Daarnaast is Spingaren bezig met een samenwerking met de gemeente. Het restaurant wil mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werkplek bieden.