Opgericht in 1982 bestaat THE STING inmiddels meer dan 35 jaar. Daarvan richt de Nederlandse modeketen zich alweer zo’n twintig jaar op het ontwerpen en verkopen van eigen merken. De grote hoeveelheid merken die werd verkocht, werd hierbij teruggebracht tot een kleiner aantal met een eigen uitstraling, beleving en look and feel. Een eigen DNA kortom.
THE STING gelooft in deze merken. Directeur Clarence den Os: ‘We ontwerpen vanuit onze eigen kracht en gaan steeds meer de kant op van modern-casual. Ook vallen onder de paraplu van THE STING de winkels van onze eigen merken Distrikt Nørrebro, Costes, Cotton Club en vanaf dit jaar ook Seven Sisters. Zo proberen we de winkelstraat op te splitsen, waarbij THE STING de multibrand blijft ten opzichte van de andere formules.’

Flagshipstore Kalverpassage

Eind december werd met de flagshipstore in de Amsterdamse Kalverpassage het vijftigste filiaal van THE STING geopend. Met een vloeroppervlak van ruim 2000 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen is dit een toonbeeld van het nieuwe concept van THE STING, met haar open, ruimtelijke winkels.
‘Elk merk krijgt een eigen plek in de winkel,’ vertelt Clarence den Os. ‘Dankzij het grotere aantal tafels in het middeninterieur overzien de mensen in een oogopslag de winkel en weten ze waar ze aan toe zijn.’

Winkelen is dagje uit

De expansie is tekenend voor het geloof dat THE STING heeft in winkelen in de fysieke winkelstraat. THE STING in de Kalverpassage in Amsterdam is het ijkpunt voor de toekomst. Clarence den Os: ‘Winkelen is een onderdeel van ons bestaan. Wij geloven dat in onze maatschappij winkelen een dagje uit is en blijft, waar mensen zich prettig bij voelen. We steken dan ook heel bewust veel tijd en energie in onze winkels, en dat blijven we doen. Zo geven we onze klanten veel ruimte om de kleding op een prettige en rustige manier te passen en bieden we hun veel mogelijkheden om tussendoor ook even lekker te zitten.’

Zelfstandige merken

Bij dit alles blijft voor THE STING een mooie, rijke kwaliteit van de artikelen vooropstaan. Zo ontstaan ook merken die op eigen benen kunnen staan en een eigen winkelaanbod krijgen. Dat is zo gegroeid, vertelt Clarence den Os. ‘Eerst met de Lady Stings, die we vanwege het grote succes hebben omgevormd tot de Costes-winkels, en ook Distrikt Nørrebro en Cotton Club zijn ontstaan vanuit hun succes binnen THE STING. In Rotterdam en Den Haag openen binnenkort bovendien de eerste filialen van onze nieuwe formule Seven Sisters.’
Deze groei komt voort uit de gedachte dat elk merk van THE STING een zelfstandig merk moet kunnen gaan vormen. ‘Onze werkwijze is onze merken zo op te bouwen dat klanten voor elk item van hun garderobe kunnen slagen bij het merk dat ze leuk vinden.’