Het Bedrijfsprofiel
  • Bedrijfsprofielen

Archives

  • februari 2019
  • januari 2019
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • juli 2018
  • mei 2018
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • mei 2016
  • april 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • december 2015
  • november 2015

Meta

  • Inloggen
Food

Tony’s Chocolonely

by Het Bedrijfsprofiel januari 27, 2017 No Comments
Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely is een Nederlandse chocoladeproducent. Zij won aan populariteit doordat zij actief strijdt voor chocolade die 100% slaafvrij is. Dit doet zij door zelf haar repen slaafvrij te produceren en enkel Fairtrade cacao te gebruiken, de boeren waarvan zij deze kopen een hogere prijs te betalen en ook in hen te investeren waardoor zij zelf ook beter kunnen werken. In West-Afrika, waar de meeste cacao wordt ingekocht bleken namelijk nog veel mensen (en kinderen) als het ware als slaven op de plantages te werken. Door het goede voorbeeld te laten zien hoopt Tony’s Chocolonely dat andere chocolade producenten geïnspireerd raken en ook een vuist maken tegen het onrecht in de chocolade productieketen. Daarnaast hoopt zij ook de consumenten ertoe te bewegen om bewuster te kopen.

Oprichtingsgeschiedenis

Het idee voor Tony’s Chocolonely ontstond toen journalisten van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde erachter kwamen dat slavernij nog steeds de normaalste zaak van de wereld was op de cacao-plantages in Afrika. Internationale chocoladefabrikanten hadden in 2001 een protocol getekend om slavernij vóór 2005 te verbannen, maar daar bleek nog helemaal niets van terecht te zijn gekomen. Als ludieke actie gaf journalist Teun van de Keuken zich aan als ‘chocolade crimineel’ voor het eten van slavenchocolade, maar zijn aangifte blijkt niet-ontvankelijk. Daarop besluit Teun van de Keuken zelf een slaafvrije chocoladereep te gaan produceren. De eerste Tony-reep was een feit in 2005 en het was meteen een doorslaand succes.
Inmiddels hebben de repen zelf ook een metamorfose ondergaan. In het begin waren de chocoladerepen nog in gelijke stukjes verdeeld, zoals elke andere reep. Maar sinds 2012 worden ze alleen nog in ongelijke stukken verdeeld, om te benadrukken hoe ongelijk de chocoladeproductie op het moment is.

Producten

Tony’s Chocolonely heeft een zeer uitgebreid assortiment aan repen. Allereerst heeft zij de ‘classic’ repen met standaard smaken zoals melk, puur, karamel zeezout en pecan kokos. Daarnaast heeft zij ook de zogenaamde ‘exclusives’ in haar assortiment die niet overal te koop zijn en bijzondere smaken hebben zoals popcorn discodip, meringue kers en sinaasappel rozemarijn. De estafette reep is een reep Tony’s Chocolonely die elk jaar van smaak verandert, voor deze weer het ‘stokje doorgeeft’ aan een andere smaak. Zo nu en dan verschijnen er ook limited edition chocoladerepen in de schappen die maar tijdelijk te koop zijn en daarna weer voor altijd verdwijnen. Deze hebben bijzondere smaken zoals melkchocolade met cola en witte chocolade met wortel en walnoot. Ook heeft Tony’s Chocolonely sinds een tijdje haar eigen chocolademelk, gemaakt van echte Tony’s Chocolonely-chocolade. Rond de Sinterklaas-periode worden er speciale letterrepen verkocht en met Pasen verschijnen er Tony’s Chocolonely paaseitjes in de schappen.

  • Previous LS&H Lawyers2 jaar ago
  • Next EMTV2 jaar ago

Categorieën

  • Accountancy
  • Automatisering
  • Automotive
  • Beauty
  • Bouw
  • Consultancy
  • Detailhandel
  • Entertainment
  • Farmacie
  • Financiele diensten
  • Food
  • Gezondheidssector
  • Handel
  • Horeca
  • Juridisch
  • Media
  • Non-profit
  • Onderwijs
  • Productie
  • Reclame
  • Techniek
  • Telecommunicatie
  • Transport
  • Uncategorized
  • Vastgoed
  • Zakelijke dienstverlening
  • Zorg
2019 Het Bedrijfsprofiel. Donna Theme powered by WordPress