Argus Bedrijfsovernames is een dochteronderneming van ICF en heeft drie kantoren in binnen- en buitenland. Het eerste kantoor opende in Frankrijk, in 1995 werd het tweede kantoor in Brussel geopend en in 2002 was Nederland aan de beurt met een kantoor in Amsterdam. Argus Bedrijfsovernames is een internetplatform waarop bedrijven te koop worden aangeboden. Hierbij ligt de focus op de detailhandel.

Hoe werkt Argus bedrijfsovernames

Jaarlijks worden er 800.000 brieven verstuurd naar ondernemers in de detailhandel, waarin wordt gevraagd of zij hun onderneming willen verkopen. Mensen kunnen op deze brief reageren en dan wordt er een afspraak gemaakt met een adviseur. Vervolgens wordt het bedrijf bezocht en wordt er een advies gegeven door Argus. Er wordt een rapport opgemaakt waarin wordt gekeken of de vraagprijs van de ondernemer haalbaar is. De ondernemer bepaalt zelf zijn vraagprijs. Of deze vraagprijs realistisch is, wordt bepaald op basis van de gegevens die de ondernemer verstrekt. Een aantal van de parameters voor het adviesrapport is: financiële cijfers, activiteit, ligging, reden verkoop, huidige staat inrichting en bedrijfsvorm. Er wordt een voorstel geformuleerd en er worden stappen ondernomen die nodig zijn om een koper te vinden voor het desbetreffende bedrijf.

Het doel van Argus is een verkoper vinden voor de vraagprijs van de verkoper. Dit gebeurt door middel van het platform. Er wordt dus niet onderhandeld over de prijs tussen de verkoper en de koper. Mocht de verkoper er behoefte aan hebben, dan kan Argus juridisch, fiscaal of administratief bijstaan. De verkoper betaalt hiervoor een kostprijs aan Argus, deze prijs is afhankelijk van de activiteit, grootte, ligging en haalbaarheid van het bedrijf.

Discretie is een belangrijk aspect voor Argus. Niemand wil dat het bekend wordt dat het bedrijf te koop staat. Daarom wordt ervoor gezorgd dat de discretie en privacy goed wordt nageleefd, zowel voor, tijdens als na de verkoop. Kopers kunnen alleen via de website reageren. Indien de koper interessant is voor de verkoper, wordt deze doorgezet naar de verkoper. De verkoper bepaalt zelf met welke koper hij in onderhandeling wil gaan. Het is ook mogelijk om bepaalde kopers te weigeren, ook om hiermee aan te tonen dat Argus niet op commissiebasis werkt.

Geschiedenis

Het bedrijf is ontstaan omdat er een grote behoefte was om een platform te creëren om bedrijven te verkopen. Vroeger werd een bedrijf in de krant te koop aangeboden waardoor alleen lokale mensen van de verkoop op de hoogte waren. Tegenwoordig gebeurt dat via internet. Internet heeft een nationale én internationale dekking waardoor het aantal geïnteresseerden groter is. Argus Bedrijfsovernames is hierin pionier geweest.