Zeeman

Over Zeeman

Zeeman (voluit Zeeman textielSupers) is een Nederlandse winkelketen voor kleding en textiel. Zeeman werd opgericht in 1967 toen Jan Zeeman een winkel voor huishoudtextiel opende in Alphen aan den Rijn. Hierbij was zijn uitgangsput dat kwaliteit niet per definitie ook duur hoefde te zijn. Zijn winkel werd al snel een succes en na zes maanden kon hij al een tweede filiaal openen. Tegenwoordig heeft Zeeman ruim 1.230 filialen, verspreid over Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Spanje. Hier bezoeken jaarlijks zo’n 70 miljoen klanten de winkels. Ondanks dat Zeeman inmiddels een onderneming is die op Europees niveau opereert, zit het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn gevestigd.

Eenvoud als kernwoord

Bij haar oprichting in 1967 was de visie van Zeeman al dat kleding en textiel van betrouwbare kwaliteit niet duur hoefde te zijn. Na 50 jaar is deze visie in al die jaren nog steeds exact hetzelfde gebleven: kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs. Het assortiment van Zeeman bestaat dan met name ook uit basiskleding en textiel. Ook de winkels van Zeeman zijn eenvoudig en overzichtelijk ingericht.
Zeeman houdt de kosten van haar producten en organisatie zo laag mogelijk door op grote schaal haar producten in te kopen en door zo min mogelijk taken uit te besteden aan derden.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Zeeman vindt duurzaamheid erg belangrijk en houdt zich actief bezig met het duurzamer maken van de kleding- en textielsector. Dit betekent dat zij bijvoorbeeld de werkomstandigheden in de fabrieken waar haar producten worden geproduceerd nauw in de gaten houdt, maar ook dat er milieubewuster wordt gewerkt. Daarom werkt zij steeds meer met biologisch katoen en wordt er altijd gekozen voor de logistieke oplossing die het minst belastend is voor het milieu.
Daarnaast heeft Zeeman haarzelf in 2013 het doel gesteld om op den duur geen plastic tasjes meer uit te geven wanneer klanten een aankoop doen. Sinds augustus 2014 is zij helemaal gestopt met het uitgeven van gratis plastic tasjes. Dit leidde tot 12 miljoen minder plastic tasjes. Sindsdien moedigt zij haar klanten actief aan om aankopen in hun eigen tas te vervoeren. In de gevallen dat de klant toch graag een tasje wil, kan zij gebruikmaken van de herbruikbare statiegeldtas. Deze kan de klant altijd weer, zelfs als de tas vies of stuk is, opnieuw inleveren bij een filiaal, waarna zij weer 1 euro statiegeld terug ontvangt. Sinds januari 2016 zijn gratis plastic tasjes verboden in Nederland.